Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



02 januari, 2008

Fågelbordsfunderingar

De enda domherrar jag ser är de jag har inomhus. Jag såg en flock med både herrar och damer förra januari. (Vad det kändes konstigt att skriva). I år är det mest titor, mesar och finkar som flockas kring maten.
I förrgår hade vi besök av en sparvhök. Hon hade fräckheten att sitta på ett av fågelbordens tak. Nu tror jag inte att det är förklaringen till de uteblivna domherrarna, men saknar dem gör jag ändå.
Vad ser ni för fåglar?

9 kommentarer:

Bloggblad sa...

KAJOR!!!!
Jag köpte såna där bollar som skulle vara till småfåglar - det kommer några av obestämd ras ibland - har känt igen en domherre EN gång. Men, ett par minuter efter hängning kalasade ett stort antal kajor på småfågelmaten tills det var helt slut i näten. Grrrr... Av kajor finns det tusental här i stan, så de klarar sig ändå. Hur får man dem att förstå att det är SMÅfåglar som ska käka?

Hedgren sa...

Fasaner... och skator! Men jag lägger inte ut mat förrän snön kommer så det kan förklara småfågelbristen.

Lena sa...

Vi har ett skatpar, men de låter jag hållas. De ska leva de med.

Mildamakter sa...

Ja du...*funderar* det är mest kycklingfiléer är jag rädd... ;o)

Jag som har en väl utvecklad fågelfobi har aldrig lärt mig att se skillnad på de där fjäderfäna, fast domherre känner jag igen, men har inte sett nån på år och dar...men som sagt var, på kycklingfilée är jag näst intill proffs ;o)

Lena sa...

Kycklingfiléer är inte helt fel, faktiskt, men hellre i stekpannan än vid fågelbordet :)

Lilla B sa...

Mest talgoxar och blåmesar. Nån entita och en nötväcka som ständig gäst. Då och då kommer några stöddiga nötskrikor och plockar för sig.
Den 25 - 28 januari är det fågelräkningen "Vinterfåglar runt knuten" igen. den årliga inventeringen.

Cattis sa...

En sådan söt domherre :-)

Jag ser fiskmås, änder, gråsparv och cityduvor...

Lena sa...

Lilla B:Nötväckor har vi med, när jag tänker efter, en det är allt färre sorters fåglar i år.
Cattis: Typiska stdsfåglar mao... allt är som det ska :)

Hedgren sa...

Nu är pippifåglaran utfordrade!