Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



27 januari, 2008

Moliere

eller Claes Malmberg... Moliere måtte ha tänkt även på Claes Malmberg, när han skrev huvudrollen i Den inbillade sjuke. Här får han och övriga ensemblen fritt spelrum. Stundtals tar de ut svängarna rejält.

Det kan inte vara lätt att spela mot herr Malmberg. Jag misstänker att han ändrar fritt i manus.

Jag har inte läst något om denna uppsättningen, så jag vet just inget. Manus är hur som helst väl anpassat till vår tid, även om det var dåtid, om ni förstår. Vi skrattade och skådespelarna verkade också ha roligt på jobbet.

Stående ovationer och många nöjda åskådare. Jag tänkte att det här borde mina elever fått se. Det är en väldigt lagom introduktion till teater om man är ovillig eller ointresserad tonåring. Bra synd att kommunen inte köpt in en föreställning. Den visas nämligen i min jobbkommuns fina konserthus om några dagar. Där såldes det slut snabbt och jag lyckades få två av de fyra biljetter som fanns kvar i grannstaden i stället. Vi satt längst ut på rad två, men det fungerade bra denna gången.
Har ni möjlighet så se den!

6 kommentarer:

Bloggblad sa...

Tack för tipset! Ska hålla ögonen öppna.

Villa Nian sa...

Claes känns helt perfekt för den rollen :-).

Och en liten tröstkram....läste längre ner om fine Lejonkungen! *kram*

Inkan© sa...

Kul - jag såg en uppsättning av "Den inbillade sjuke" här i Stockholm en gång- en härlig pjäs med fart i och understundom små sanningar som var så på pricken.
Moliere kunde detta med att skriva för scenen och underhålla.

Jag har berättat lite om poesikvällen på min blogg;)

Leina sa...

Hmmm... Det där såg spännande ut....

Linda sa...

Jag har en blandad hatkärlek till den mannen.
Jag tycker han kan vara en stor .... mellan varven och sen gnistrar han till och jag är bara så imponerad.
Roligt att ni fick en bra kväll!

Lena sa...

Alla: Pjäsen håller ju idag också. Det är lite imponerande.
Om Claes M kan man tycka olika vid olika tillfällen. Jag håller med dig Linda. Här var han så bra.
Tack Tina!