Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



02 april, 2009

Fåglar, fåglar...

Inga 18500, men väl 15000 tranor hade räknats in i går kväll.
Den här vyn har man från Trandansen. Det var inte lika många
besökare, men många var vi.


Jag lyckades faktiskt fånga en antydan till dans.





Kanadagäss


Grågäss

Oskarp bild på en landning, men det är häftigt att se när de
vecklar ut "landningsstället".


Inte bara tranor fanns att se, utan även någon som är känd från teve.
Det var nog lika stort för våra elever.
Visste ni att tevekameran de filmar med
kostar 1½ miljon. Det är sånt man får veta,
när man har oblyga elever.


Fågelskådare, inte kända från teve, men från skolan.




Sångsvan







Knölsvan









Sothöna

På andra sidan Hornborgasjön finns Naturum, definitivt värt ett besök.






Tofsvipa
Här försvann en jättefin fin bild på en
annan tofsvipa, men den får jag visa
vid ett senare tillfälle.






Fikapaus
Hoppas ni orkar genom alla bilderna.

17 kommentarer:

em sa...

Ett sant nöje att titta på bilderna!
Enstaka tranor flyger förbi här, och vilar ibland på fälten - och det tycker vi är fantastiskt - men dessa mängder måste vara storslaget.
Margaretha

Turtlan sa...

En Lassie där bland fåglarna *L*

Härliga bilder! Vackra!!!
Du fångade fåglarna superbt!

Det är väl nu man borde åka dit då.....?
Å jag som sk var flytthjälp i helgen så det blir inte så....
Får kolla på Dina bilder istället.

Tackar & bugar!

Turtlan

Villa Nian sa...

Underbara bilder Panter! Ett extra plus till fikapaus :-)

Evas blogg sa...

Orkade mig igenom?! Jag njöt av dina fina bilder! Underbart att kunna "fånga" fåglarna på så nära håll.

Christina sa...

Underbara bilder! Det riktigt spritter i mig när jag tittar...och så ser jag att du stod mest på västra sidan. Den gillar jag bäst, den med den lilla kyrkan strax bredvid.

Vi åker snart ner och jag har beställt en ny kamera som skickades idag. Håll tummarna för att den kommer så att jag hinner få med den ner till era trakter!

Tack för alla dessa fina foton!

Lilla B sa...

Så roligt att titta på alla bilderna.Vilken vårkänsla att kunna se tranorna komma år efter år. Eller vår efter vår kanske man ska säga.

cS sa...

Väldigt bra och fina bilder. Skulle vilja vara där. Men du, det verkar som du också fångat några sångsvanar, bilden bredvid knölsvanen :-) /Claus

Lena sa...

Margaretha: Jag gillar fåglar, även om jag blir lite tveksam när det är många. För min hjärna blir det för många, men det beror nog på att jag kan för lite.

Turtlegirl: :) vad synd att du inte kan åka, men det kommer fler år och just här vid Hornborgasjön finns det ju andra fåglar att beskåda året om.

Tina: :) Vem skulle inte vilja pausa så?

Eva: Ja, det var en upplevelse att var så nära.

Christina: Vi var på båda sidorna. Vill man se tranor ska man väl vara där vid Bjurum, men jag gillade nog Naturum bättre. Håller tummarna för att din kamera kommer i tid.

Lilla B: De och påsken är säkra tecken :)

Claus: Tack. Vad bra att du skrev det, för jag såg ju att det inte var samma sorts svan. Därför skrev jag inget, tänkte att det finns nog fågelkunniga som kan ge svar. Nu har jag lagt till det.

Tankevågor sa...

Vad kul att få se bilder därifrån! För min del hade du gärna kunnat lägga in dubbelt så många.
Här uppe ser vi aldrig sångsvanar så det var också fint att få se. ute i skärgården har vi knölsvan.

Du var alltså där med dina skolbarn och kollegor?

Skrattar gott åt bilden på slutet med fikapausen! Precis så där låg alltid min äldsta son när han var liten i träden. Man hittade honom ofta uppe i träden.
Många år hade vi en fin trädkoja ute på ön också åt killarna.

Lena sa...

Londongirl: Mitt arbetslag hade lagt en utflykt, så jag hälsade på en liten stund. Det var roligt att träffa dem.
Fika i trädet... killar i den här åldern har nog ett behov av att klättra och klänga och utmana sig själv. Mysigt verkade det vara däruppe i alla fall.

Yvonne L sa...

Det måste vara en riktig upplevelse att se så många tranor på en gång! Själv har jag bara sett några enstaka.

reneesfotoblogg sa...

Det syns att du verkligen hade en trevlig dag med ungar och tranor.
Det gläder mig att du kopplar av mellan varven.
För den som är verkligt biten av tranor kan jag rekommendera Sture och Britt Tranevings föreläsningar.
I fyrtio år har dom studerat tranor över hela världen, dokumenterat och fotograferat.
mvh R

Bloggblad sa...

Å, vilka fina bilder. Jag har bara sett några enstaka tranor som förmodligen har varit på väg till H-sjön.

Lena sa...

Yvonne: De är så många att det är svårt att ta in. Jag tror att den mäktigaste synen är när de flyger flera tusen in och ut från sjön.

Renée: Det var en jättetrevlig förmiddag. Jag är nog ännu mer fascinerad av hur många människor som verkligen är intresserade av tranor.

Bloggblad: Det är mäktigt, men ett fåtal tranor är lättare att uppleva, tycker jag.

anna of sweden sa...

Oj, vad mäkigt!
Läckra bilder!

Anonym sa...

jag tycker att bilden på kändisen och tranan som "dansar" var bäst. Blev bullarna bra.
syster yster.

Lena sa...

Anna: Kul att kunna fota fåglar på hyfsat nära håll.

Syster: Jaså, jag gillar knölsvanen allra mest.