Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



28 april, 2009

Med aptit på livet eller Möt Fakir-Gerda

Gerda, som snart är ett år, lever livet fullt ut här på landet. Livet är till för att levas. Hon smyger på fåglar, stora som små. Hon ser väldigt rolig ut, när hon fullt synlig ålar sig fram mot målet. De ser henne alltid, så än har hon inte tagit någon fågel. Det blir nog värre, när ungarna trillar ur sina bon. Barbro, ormdräparen, tar det mesta, även fåglar.

Gerda har blivit riktigt duktig på att klättra. Hon lider inte av höjdrädsla. De enda träd hon inte fått kläm på hur hon ska hantera, är de väldigt raka och strama träden i allén. Hon tar sats och kommer upp en meter ungefär. Varje gång ser hon lika förvånad ut. Det borde ju gå, med den farten.
Hon får regelrätta stolleryck, när allt kan attackeras, med vilda ögon kastar hon sig över grenar, taggtråd och krattor. Det är inte alltid lätt att rensa i rabatterna.

Det spelar nog ingen roll vad det är, bara hon får bita lite och få utlopp för all energi.
De tre senaste nätterna har hon sovit i skatboet. Jag tror inte hon ruvar på några ägg, men hon har sett till att skatorna tog beslutet att flytta. Jag är väldigt glad att vi hann behandla henne med Frontline, innan hon kom på den här idén. Det tar inte bara fästingar, utan också loppor och löss.

Vi har ju en stollig katt till här på gården; Barbro. Om henne finns det också några inlägg; här och här


uppdatering
Nu har jag precis slängt ut en ödla (usch). Gerda tycker att de är toppen att leka med.
Jag delar inte hennes glädje.

11 kommentarer:

Annika sa...

Vilka jättefina bilder av Gerda!!
Vilken svit!
Jag vet ju hur svårt det är att plåta katter.
Antar att det krävs en del övning även för katter innan dom tyst kan smyga på sitt offer. Snart blir Gerda som Barbro...tyssssst...
Måste än en ggn säga att du har valt så coola namn på katterna; Barbro och Gerda!!
YESSS!!!

Lena sa...

Jag tror Gerda är en äkta linslus:)
Hon blir säkert lika bra på att jaga som Barbro. Vi har inte haft några musproblem alls i vinter.Jag är så fascinerad över deras instinkter. Gerda och Barbro är rejäla namn på rejäla damer.

Linda sa...

Jag fullkomligt älskar dina inlägg om Barbro och Gerda!
Jag blir riktigt lycklig av att läsa om deras bus :)
Men jag är oerhört glad att jag slipper ormar och ödlor... Brr!

Tankevågor sa...

Hon är för skön den där lilla! Komma på idén att sova i skatboet! Nog för att jag tycker att vi har knaskatter men inte har det sovit i skatbon i alla fall.

Många år hade vi en härlig trädkoja ute på ön....i den sov katterna gärna. :-)

Lena sa...

Linda: :) Tack, de är till stor glädje de små liven.

Londongirl: Hon sov där i natt också. Rätt smart egentligen, hon har uppsikt och känner sig nog rätt säker där.

Elisabet. sa...

Fantastiska bilder, Panter!

och roliga.

,-)

Pelle hälsar säkert till Barbro och Gerda.

Lena sa...

Elisabet: Kattdamerna hälsar tillbaka:)

Christina sa...

Jag har missat det här fina inlägget om Gerda och Barbro. Jätteroligt att läsa om katterna och du har verkligen fångat Gerda på bild.
Annorlunda och roliga kattbilder :)

Lena sa...

Gerda är en linslus, så det är inte så svårt :)

annannan sa...

Här sitter jag en trött eftermiddag, tar en liten paus i arbetet och följer google readers rekommendation om att titta in på din blogg. Och ler stort när jag läser om katten Gerda som sover i ett skatbo. Det är en indirekt liten hämnd på skatorna hemma hos min pappa som går in i stallet och äter kattmat helt oförskämt.

Jag hoppas att du snart ska få må lika bra som Barbro och Gerda.

Anonym sa...

At this time cookers usually have non-stick decorations you additionally completely removable
crumb jar, to easily combat household goods food crumbs in addition to
snacks spills. Many prospective buyers make says once they attempt
this advice clean choice systems they cannot imagine about finding comfort those elder clunkers.
Edibles bodies may offer pizza very own or possibly
a occasionally and also the whole range. Release dehydrated
approximately one hour earlier to affordable.
For those who have an unexpected emergency however returning
to stop out the pickup truck's window your hard plastic can be easily avoided.

my page - best toaster oven