Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



13 april, 2009

Inte precis oväntat besök

Den här råbocken har besökt oss de senaste dagarna. Han gillar uppenbarligen fågelfrön och det är väl bara bra att någon städar efter fåglarna, som minst sagt har ett dåligt bordsskick.
Han går oberört runt huset på två till tre meters avstånd. Hunden blir fullkomligt knäpp. Han tar vittringen snabbt och sedan går ju eländet att se genom fönstern här hemma. De är i lagom schäferhöjd, fönstren alltså. Jag tänker mer på hur jag ska kunna freda mina få tulpaner och på alla fästingar som följer med besöket.

Nu är det snart fyra grader ute, så det är dags för morgonrundan med Izo. Jag tror att jag nog får ta vantar idag. Jag mår äntligen lite bättre efter behandlingen (tack för tumhållningen) och det vore ju synd att späda på den eländiga förkylningen. Vantar, liksom strumpor i april, känns onödigt, men fyra grader är fyra grader....




12 kommentarer:

Amber sa...

Vacker liten bock - kanske skulle du kontrollera om han kunde tänka sig att kratta också när han ändå håller på... Han har har inte gnagt av tulpanblasten ännu? Långsam rackare. Eller har de inte kommit upp så det är värt det...

Här är det också näst intill vantväder idag, men det brukar ju vara så ända in i början av maj, så jag är inte förvånad.

reneesfotoblogg sa...

Rådjuren må vara hur vackra och söta dom vill men hör inte hemma i trädgården. Dom tappar sina naturliga instinkter mer och mer. Bort med dom. Om inte annat så för fästingarna. Huliganens flickvän (Lidköpng) fick utlåtande på sin hund i veckan. Erlichia (stavning), och nu ska man försöka med antibiotika. Inte säkert att det kommer att gå, om inte ......
Kan du släppa hunden utan att den sticker?
Annars, ta den i koppel och gå ut varje gång rådjuret visar sig. Gör det så ogästvänligt som möjligt.
Blodmjöl och ammoniak lär funka.
Peppar, peppar, trots att rådjuren håller sig i skogskanten, ca 150 m, så är dom inte i trädgården, troligen för att här alltid går lös hund.
Ha det gott i solen
mvh R

em sa...

Så glad jag är att du mår bättre – jag fortsätter att hålla tummarna så att det ska bestå.
Visst är rådjuren vackra, men de medför en del elände. Blodrot och ammoniak fungerar – men är nästan lika avskräckande för människor som djur. Dessutom måste man förnya det rätt ofta. Människohår är en annan variant – om det är doften som avskräcker eller om det är allmänt otrevligt att få hår i munnen vet jag inte. Men man måste fylla på med färskt hår hela tiden.
Margaretha

Linda sa...

Så här på avstånd när de inte befinner sig i ens egen trädgård är de ju så vansinnigt söta, de där bockarna.
De ser så mjuka ut...
Men uppätna blommor och fästingar betackar vi oss för.
Har du testat det där med blodmjöl? Har sett och löst om det på flera ställen.
Skönt att du mår bättre!

Annika sa...

Usch ja...ALLA fästingar ja...DET är riktigt otäckt. I min omedelbara närhet känner jag två stycken med långt gången borrelia. Bägge två går på antibiotika sedan flera år tillbaka. Det är otäckt, riktigt otäckt.
TRIST också såklart att inte blommorna får stå i fred.
Jag förstår att din schäfer vill ut och jaga...
Håller med Renee; gör det så ogästvänligt som möjligt för rådjuren...USCH!!

Unknown sa...

Han är ju rätt söt lilla bocken och om han håller ordning och städar är det väl ok att han är där.

Skönt att du känner dig lite piggare.

stor kram

Tankevågor sa...

Vilken stilig typ ni har på besök i trädgården!
Men det är klart att man kan bli lite orolig för fästingarna.

Vackra bilder får du till i alla fall. :-)

Lena sa...

Amber: Jo, söt är han, men... Jag tror han sparar lite på tulpanerna. De är nog bra att ha sedan.

Renée: Precis, det finns en hel skog att hålla till i. Hunden har stor jaktlust. Han skulle jaga den ända till stan, så tyvärr. Rådjur här är vana... de går precis förbi (20 m) hunden är han tilfälligtvis står i hundgården. Jag jagar bort dem så fort jag kan. Hunden tar jag inte med för jag vill inte förstärka jakten.
Hoppas det går bra med antibiotikan till hunden. Erlichia är inte kul.
Ska fixa motmedel i morgon.

Margaretha: Nu är värsta veckan över för den här gången och det är skönt. Jag ska kolla upp medel mot rådjur - det låter nästan som om de är en slags ohyra.

Linda: På håll och på foto är de OK, men annars...

Annika: Fästingar är ett elände. Jag måste köpa medel till katterna och hundarna också kom jag nu på, synd att det inte finns något liknande till oss.

Rosvik: Söt, javisst , men alldeles för närgången. Tack för din omtanke.

Londongirl: :) Snart tycker jag att rådjur och fästingar är lika illa. Det får bli blodmjöl, ammoniak och Frontline i morgon.

Villa Nian sa...

Ihhh för fästingar! Dubbel Ihhh för att äta upp tulpanerna. Ett fint djur men inte i trädgården. Håller med helt på det!

Lena sa...

Tina: In i skogen med dem! :)

Christina sa...

Snygg kille, men inte roligt när man vet hur mycket fästingar de sprider.
Nu är det dags att köpa scaliborhalsband till hundarna igen...

Lena sa...

Christina: Jag kör med Frontline. Testade just Scalibor på två hundar och de blev så sjuka, förgiftade egentligen. Har du läst bipackssedel till Scalibor? Det gjorde jag efteråt tyvärr.