Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



07 december, 2007

Funderingar, avdelning trafik



Jag åker rätt många mil till och och från jobbet varje dag och då hinner jag tänka. Ja, det är inte så avancerat som det låter, utan lite mer ostrukturerat tankefladder. Under senaste tiden har andra människors brist på trafikvett förundrat mig.


Varför måste alla, ja nästan alla, köra så fort? Jag är helt säker att det står 90 på skylten, när det inte står 70 eller 50, för jag passerar ett omfattande trafikkaos på vägen till jobbet. Vägverket gör om en bred autostrada till trefilsväg med vajer mellan de mötande körbanorna. Det är där på de där möjliga omkörningssträckorna som tempot höjs högst avsevärt, också i det fältet som inte är omkörningsfil. En annan del av sträckan åker jag på Skaraborgs mest trafikerade väg. När eller om man kommer ut på den vägen, vilket är synneligen svårt i rusningstrafiken på morgonen, så varierar tempot från 60 till över 100. Även denna väg ska breddas och bli snabbare (?). Att vi ska ha en säkrare trafikmiljö är jag helt med på, men jag är då inte alldeles övertygad att den blir det med större möjligheter att köra fort, fortare , fortast.


Säkerhet - då kommer jag osökt in på avsaknaden av cykelbelysningar och reflexer. Samma förundran här; tror så många att de syns i mörkret och regnet på vägrenen? Hur kan de bara inbilla sig att de är självlysande? Här om dagen var det så nära att jag tvärnitade på vägen för att prata vett med, läs skälla ut, en vuxen man på cykel. Nu hade jag en sådan kö efter mig, att jag hade orsakat ett smärre trafikkaos om jag hade stannat där, så mannen i fråga klarade sig undan mig. Jag skulle dessvärre tro att det bara är en tidsfråga att något händer, om han fortsätter att cykla på landsväg i mörkret. Att vara vuxen innebär inte med automatik att man tar ansvar, det är helt tydligt.


Reflexer är ett annat kapitel. Som jag upplever det finns det två varianter: De med reflexer, många reflexer, på gröna eller brandgula västar eller jackor. De syns bra överallt och sedan finns en ganska stor grupp av gångtrafikanter som nog aldrig hört talas om trafiksäkerhet och reflexer. Helt tydligt är att Barnens trafikklubb, som fanns förr, borde återkomma men som en klubb för vuxna.



Irriterad? Jag?!

Japp, det är jag.


************************************************************************************



Med den fokuseringen och beslutsamheten tror jag visst att kattfröken är en överdängare på att fånga möss.
Detta som en kommentar till inläggen nedan.

4 kommentarer:

Inkan© sa...

hej Panter och tack för kommentar -så fick jag din bloggadress också. Alla mina samlade försvann ju när jag fick datorhaveriet i början av november.:)
Så nu ska jag läsa...

Tänk jag trodde det var ett måste att ha belysning fram och bak på en cykel ( enligt någon lag) och detta med reflexer som är så enkelt : bara att sätta fast på kläderna där de behövs.

Bl a apoteken säljer bra reflexer som passar till alla.

Lena sa...

Lag om belysning, ja, det trodde jag med och så är det, men det är uppenbarligen många som väljer att strunta i den. Jag fattar inte att folk inte har fungerande belysning och reflexer. Reflexer finns i varenda matvaruaffär i den här stan.

Bloggblad sa...

Oj, vad jag håller med!!!! Jag blir galen på alla självlysande människor...
Själv ser jag ut som en vandrande julgran... :)

Lena sa...

Hellre en levande julgran än påkörd ...