Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



04 december, 2007

Hyresgäster



Ur NE:

Större skogsmus, halsbandsmus, Apode´mus flavico´llis, art i gnagarfamiljen råttdjur.

Den är 9-13 cm lång, med ungefär lika lång svans därtill. Ovansidan är grå- till rödbrun, undersidan smutsvit med ett rödbrunt tvärband på bröstet.

Arten lever i skogar, i vissa områden också i öppnare terräng. Den förekommer i större delen av Europa österut till Ural, men saknas i delar av Västeuropa. I Sverige finns den norrut till s. Norrland.

Den är närmast allätare.

Vintertid söker den sig ofta inomhus.

Inomhus, jajamen!

Vi har en större bosättning i vårt brygghus. Kriget, för det är ett sådant, pågår för fullt. Fällor och allehanda utrustning för säkert över 1500 kronor har inhandlats under hösten.

Anticimex har varit här två gånger och lär nog komma igen.

I fällor i stall, brygghus och under vårt hus tar vi cirka tio möss per dygn. Hur många som dör av gift är svårt att säga för dem ser inte så ofta.

Under bostadshuset har vi mest små möss och det är jag tacksam för. Möss inomhus? Bara två,tre stycken i diskbänksskåpet tidigare i höstas. Jag hoppas att det stannar därvid också.

Kemisk och teknisk krigföring till trots, tror jag att befälhavaren, maken, nästan tänkt tanken katt eller katter och då ska ni veta att då har det gått långt. Jag tror emellertid att det stannar därvid, bara en tanke. Maken och katter är inte riktigt kompatibla.

Till sist ett meddelande till döttrarna: Det är ingen fara att komma hem. Mössen är i uthusen ( ta i trä). Jag skulle tro att det finns läskigare djur i större omfattning där ni befinner er nu.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Joda, vi ar nog ganska hardade vid det har laget :)

Tankevågor sa...

Men vad jobbigt! Nu undrar jag ju förstås varför han inte kan tänka sig en katt eller med erat bestånd av smågnagare kanske t.o.m två katter???

Jag vet många människor som har sagt att de inte tycker om katter och som har ändrat sig när de blivit med katt på ett eller annat sätt. :-)

Tankevågor sa...

Glömde: Krya på dig! Är du hemma fortfarande? Det är jag och jag är inte bra på att stanna hemma från jobbet. Men sonen är inlagd på sjukhus så det finns annat att tänka på nu än jobbet faktiskt.

Lena sa...

Vi har haft katt och katter. Sista katten, den vise Platon, dog för sju år sedan. Han blev 15 år. Jag tror att det ytterst handlar om att maken som är en genuin hundmänniska inte kan läsa av katter på samma sätt som hundar. Av våra nuvarande hundar (3) är det eg. bara en som är van vid katter. Sedan tror jag att det här med kattlådan också är ett bekymmer för honom.
Vi får väl se hur det blir.
Jag gillar katter.

Lena sa...

Jopp, jag är hemma.
Trist med sonen, hoppas verkligen att det inte är något allvarligt.

Vi har en liknande situation i min familj just nu. Min lillasyster på skidsemster i Frankrike ligger på sjukhus i Grenoble för hjärtproblem...det verkar rätt lugnt ändå, så jag känner mig förtröstansfull.

Dubbelörn sa...

Skönt med tröstens ord till döttrarna *skrattar*. Var helt förberedd på musfynd i vårt gamla hus, men peppar peppar, inget har varken hörts el synts till. INte förra vintern heller ... Håller tummarna *ler*.

kramar

Annika sa...

USCH, och USCH!! Vad jobbigt och äckligt att ha dom i brygghuset.
Hoppas ni vinner kampen till slut...
Och som sagt, tur att du kan lugna dina flickor :-)

Evas blogg sa...

Känner igen den där sortens krigsföring, vi hade ju en sådan i stugan i somras. Urk, dom är inte roliga!

Bloggblad sa...

Vi skrev tydligen samtidigt hos varandra, men min kommentar flög ut i cyberrymden...

Det var bara om mössen vi hade i väggarna och på vinden när vi bodde på landet... hu!

Förresten, jag minns när jag var klasslärare, att minsta lilla grej som kom upp, där en mus/råtta var inblandad - så flög alltid, i varje klass, minst 10 händer i luften och råtthistorier skulle berättas... Undrar om det är så nu också...

Villa Nian sa...

Synd dom inte kan hålla sig borta från våra bostäder för dom är faktiskt lite söta....tycker jag :-).

Vi hade en råtta som flyttade in under trallen i vårt förra hus. Rester från fågelbordet fanns nära till hands.... Men jag strödde ut lite kissig sand från kattlådan runt trallen och mellan några springor, sen såg vi aldrig den råttan mer :-)

Lena sa...

Alla: Een mus kan väl gå an, då är de rätt söta, men inte en hel koloni. De ställer till rätt ordentligt också. Stor skogmus är stor inte särskilt liten, fast lite söt med de stora öronen och ögonen. Tycker att de kan stanna i skogen faktiskt.