Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



12 december, 2007

Snart snart

Minusgrader och små små vita korn i billyktornas sken i morse. Tillräckligt för att jag skulle känna förväntan, men... nu är det bara minusgrader och barmark. I och för sig så mycket bättre än slasket och leran.
Fortfarande rejält förkyld men jag anar hyacintdoften. Vet inte om jag lurar mig själv, för jag så gärna vill känna doften. Den är ju en del av adventstiden.
Det slog mig häromdagen att jag kanske skaffat vita julblommor som en besvärjelse, får väl se om det hjälper.
I morgon eftermiddag ska alla betyg vara satta. Jag är väl ganska klar över dem, men så här i slutet blir jag alltid tveksam. Har jag sett tillräckligt? Har jag gett alla tillräckliga möjligheter att utvecklas? Är jag rättvis? Ja, så snurrar det medvetet och omedvetet i mitt huvud. Nu har jag några timmars arbete framför mig med allehanda rättning, bla 29 tyskprov. Jag har snabbkollat de, där jag ville veta mer och proven ändrar inte min bedömning, men några är så sakteliga på väg framåt och andra har tappat farten. Skönt att det är en hel termin kvar.
Pyntat, bakat och gjort julgodis? Nää, inte än... får se om jag hinner.
Flickorna kommer ju hem på tisdag, så det ordnar sig väl då om inte förr.
Nä, rättning var det....

8 kommentarer:

Elisabet. sa...

Och jag har glömt att köpa hyacinter (brukar ha blå ...), men det ska rådas bot på den biten i morgon. Finns där något så ljuvligt som hyacintdoft?
För mig är det barndomsjular.

Lena sa...

En jul utan hyacinter, det är otänkbart! Jag har en blå i ett blått hyacintglas. Den kommer blomma alldeles lagom när de andra blommat över. Hoppas nästäppan är borta då.

Bloggblad sa...

Jag har dåligt luktsinne efter en besvärlig bihåleinfl. för några år sen... synd. Maten smakar sämre också.... men vissa dagar känner jag aningens lukt/doft och blir så glad. Hyacinten har jag inte känt av. Inte heller att vi glömde räkskalen häromkvällen... maken höll på att storkna, men jag märkte inget. Lite farligt alltså.

Anonym sa...

Jag kände också nästan doften av din hyacintbild genom skärmen. Här blir det både hyacint- och julrosfritt p g a katterna. /Monica m y

Lena sa...

Bloggblad och Monica: Tur att de inte bara luktar de är fina att se på också:)

Jag sniffar på hyacinterna, dricker te och önskar att det var väldigt mycket mindre kvar att rätta... bara en knapp tredjedel kvar...

Anonym sa...

Prova du att kopa vita blommor, det tycker jag. Ja, vi far val komma hem och ta tag i julen, sa att det blir lite pyntat :). Tror inte Christian pyntat i lagenheten heller.

Annika sa...

Vad fint med hyacinter. Det är verkligen en härlig blomma som betyder Påsk här och inte Jul. Alltså kan jag inte få tag på ngn såvida jag inte driver upp en själv.
Saknar.
Skönt att du börjar känna dig bättre, och jag kan förstå att det är JOBBIGT att betygsätta och undra och grubbla över om det är rättvist.

Lena sa...

Julia: Jag hoppas att jag hinner lite i helgen! Det är ju bara den 13, många dagar kvar :)

Annika: Det går att vända och vrida på betyg hur länge som helst, men till sist måste de knappas in på datorn.
Jag kan vara utan många måsten innan och till jul, men hyacinter är svårt att avstå från, tror jag... ;)