Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



08 december, 2006

Argumentation

Ni som inte är intresserade av hur 14-åringar skriver och tänker kan sluta läsa här.

Mina åttor har i höst bla tränat på att argumentera. Resultaten är skiftande men det är väldigt intressant att se hur de tänker och vad de väljer att skriva om. De har bla skrivit om rökning, läxor, miljön, kollektivtrafik och tuggummituggande. Det sista förvånade mig tills jag kom på att det nog beror på att jag som ett exempel argumenterade mot ovanan att spotta.

Här följer två i mitt tycke representativa exempel, återgivna i orättat skick. Detta är deras första försök. Jag har inte valt dessa exempel för att de är ovanligt bra eller dåliga, utan för att de faktiskt är typiska. De här eleverna är engagerade, tänker och tycker. Jag har gott hopp om framtiden.
De allra flesta hittade sitt sätt att argumetera när de senare skrev valtal. Ni anar inte vilka politiker in spe jag har träffat denna höst.

Exempel 1.
Jag anser att läxor är ett problem! Jag tycker att det är ett problem för att man går i skola 8 timmar dygnet och det tycker jag räcker gott och väl! Det uppstod när skollednigen TRODDE man skulle lära sig mera om man läste hemma! Jaa, Om man inte hittar en lösning på problemet så höjs risken för skolk och revultion skolan! Jag kom i kontakt med problemet i första klass då min lärare proppa på mej en hel bunt av läxor, Sen har bunten stigit med åren! min lösning är att man avtar det snarast möjligt eller - här får vi inte reda på fler lösningar för eleven rev bort de sista meningarna innan läxan lämnades in. Undrar just vad som stod där.

Exempel 2.
Jag anser att katten har för dålig status i samhället. Jag tänker bland annat på alla stackars sommarkatter som bara lämnas för att dö helt ensamma. Ingen skulle någonsin komma på tanken att lämna en hundvalp ensam i skogen. Är det så att katten inte är lika mycket värd som hunden? Eller tror människor att katten kan klara sig själv?
Hur ska man kunna ändra på detta? Katten behöver mer staus. Kanske ska man införa obligatorisk ID-märkning som på hundar. Kanske ska alla katter kosta en slant när man köper de, som hundarna gör.
Då skulle nog katten bli en värdefullare familjemedlem, Och inte någon råttfångare.
Allt fler borde vara med och stödja föreningen Djurens Vänner. Kanske du med!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad imponerad jag blir av deras argumenterade och tänkande. Nog mest för att jag har svårt att komma ihåg om jag var sådan som 14-åring? Funderade nog mest på hästar just då...eller?

Annika sa...

Jag förstår att det måste vara fruktansvärt intressant att rätta och LÄSA 14 åringars uppsatser. Sådant skulle jag älska.
Precis, tänkte man till sådär mkt som 14 åring?

Lena sa...

Det är verkligen spännande att vara med på just den här delen av tonårsresan.

Linda sa...

Kommer inte ihåg att jag fick lära mig att argumentera...
Det verkar vara medvetna elever du har förmånen att träffa.
Sommarkatter, jag blir lika ledsen var gång man ser nya bevis på att folk faktiskt lämnar dem vind för våg.

Lena sa...

Att kunna argumentera, inte tjata, är viktigt. Ord är makt.