Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



27 december, 2006

Mellandagstankar

Idag har jag rensat bort 143 spam från min jobbmail. 143 sedan den 23 december. Sånt blir jag less på. Kommunen ska installera filter vad det lider...

Lyssnade på en intervju med statsministern i radio igår. Jag delar inte hans politiska linje, men han uttrycker sig eftertänksamt och väl. Han talade om jobb så klart - nu är jag så gammaldags att jag tycker att man ska skriva arbete och en statsminister ska definintivt säga arbete- och då kom jag att tänka på det här som återfinns i det brittiska torypartiets valmanifest 1997
s. 9 "Vår första prioritet är att skapa jobb."
s.10 "Regeringar kan inte skapa jobb."
Undrar hur samlingsregeringen i vårt land egentligen resonerar?

Nu var jag lite orättvis, de, regeringen alltså, säger att de ska skapa förutsättningar så att det kan bli fler arbeten och det vore väl bra om de lyckades med det. Att jag tar med citatet ovan beror på att jag tycker att diskussionen i media och bland vanligt folk - vi påverkas ju mycket av media - har just den infallsvinkeln att det är regeringar som skapar arbeten. Vi bär med oss folkhemstanken i ryggsäcken och står inför ett vägskäl. Folkhemmet tycks vi redan lämnat och jag är inte så säker på att jag vill delta i ett samhälle där allt lämnas åt individen oavsett om det finns möjligheter eller förutsättningar för den enskilde att klara detta. Egenansvar är bra och nästan alltid rätt, men hur fritt kan ett samhälle vara?

Svenskarna ska i år ha spenderat lika mycket på julen, 52 miljarder kronor, som hela Ghanas BNP - den uppgiften ger lite perspektiv. Varje svensk ska ha lagt 5000 kronor på julen. Ska vi verkligen ha det så här? Är det rimligt?

Kontrollera källan ska man ju göra: Ghanas BNP 2004 var 8833 miljoner USD och BNP/capita var 2005 : 495 USD. I Sverige var BNP/capita 2005: 42 391 USD

Hmm, undrar om jag lagt 5000 kronor på julen, inte ensam, men familjen kanske lagt ut den summan tillsammans på mat och klappar. Frågan kvarstår ändå; Ska vi verkligen ha det så här?

5 kommentarer:

Amber sa...

Nej, kära du, vi ska inte ha det så här!
Det märkliga är att de allra flesta klagar på julstress och på att vi handlar alldeles för mycket och framför allt sådant vi inte behöver. Och likväl handlar de tre bilar till åt ungen, som redan har 45 stycken och inte ens leker med dem...
Många tycks ha klarat av att ha en skön jul utan att alltför mycket ligger på julklappar - så det är en motvåg på väg. Hoppas den växer ordentligt! Fast sjutton vet - med försäljningsrekord varje år, så...

Anonym sa...

52 miljarder kronor är också mer än vad vi budgeterat för samtlig sjukvård i landet för 2007.

Det är ju inte klokt!

Celia sa...

Det som inger hopp är att vi blivit medvetna om det. Jag tror att det är första steget till att göra något. Och än är det nog många steg kvar...

Lena sa...

Medvetenhet är bra, men jag tror att det verkligen krävs att det är många som går från ord till handling i ordets ickekommersiella betydelse.

Nä, det är inte klokt att vi lägger mer på jul än sjukvård.

Anonym sa...

.... och jag glömde; Det var sjukvården plus hela det svenska skolväsendet.

Ännu oklokare!

;)