Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



06 december, 2006

Vanor - det ska vara som det alltid har varit.

Nu är jag besviken.
Brandmännen har inte ordnat inför julen som de brukar.
De har i flera år klätt ett mindre träd med lampor ala Liseberg,
ett träd, väldigt vackert och lagom.

I år är det inte så.

De har bytt ut det glittrande trädet mot en ljusslinga runt sin uteplats.
En fjuttig slinga runt räcket
och (håll i er)
den är blå!


Tur att jag har grannar som jag kan lita på.
När jag är nästan hemma passerar jag ett fält.
Där står en stor ståtlig ensam gran, som skulle kunna pryda vilket stadtorg som helst i adventstid.
Sedan några år tillbaka lyser lampor och en stjärna där i mörkret hela december.
Jag blir så hjärtinneligen glad när jag passerar varje morgon och kväll.

Jag såg när de klättrade och klängde i granen; för att glädja andra riskerade de arm- och benbrott. De har också dragit en jättelång elkabel via diken och trummor under vägen. Elkostnaden delar de solidariskt på. Egentligen borde jag erbjuda mig att bidra med en slant.
Tror nog att jag gör det.

6 kommentarer:

Lilla B sa...

Sån bra idé med lite elsponsring! Inte kanske direkt för pengarna utan för att visa uppskattning.

Blått ljus är vidrigt! Kör förbi ett litet kapell. Det står en gran där med BLÅ julgransbelysning.
Obehagligt, kallt ljus. Direkt opassande.

Jill Wegerup sa...

Det borde vara förbjud mot att bryta fina traditioner. Föräldrarnas granne klädde alla år sitt äppelträd så fint, och så ifjol och i år kör dem också sådan där äckligt blå slinga. Julen är väl inte blå?

Anonym sa...

Håller med Jill och lilla B. Julen är inte blå. Vad är det för påfund?

Japp, Panter, traditioner är till för att hållas. Absolut!!!! Vad schysst av dig att erbjuda lite elpengar till dina grannar!
Låter som en vacker gran fö!

Lena sa...

Ja, Blåmåndag har jag hört talas om men inte Blåjul. Blåljus är för mig något helt annat. Lite sur på brandmännen är jag fortfarande. jag hade planerat ett fint vinternattkort på just det trädet. Ska ta ett på granen vad det lider, men det behöver bli lite vitt först.

Linda sa...

Genomlider något liknade..
En granne har en ilsket illgrön ljusslinga i form av en gran, den är inte alls fin, bara jobbigt stark för ögonen.
Sen har de "vanliga" ljusslingor också, men varför ska de blinka så förfärligt??
De kan faktiskt framkalla anfall av diverse slag.

En annan granne har virat in hela flaggstången i en slinga som blinkar och tänds och släcks om vartannat.
Förfärligt!
Tur att man bor på landet så det är på behörigt avstånd trots allt.

Gordon sa...

Jag håller med dig: vi har också saknat det vackert illuminerade trädet vid brandstationen. Det var en riktig sevärdhet!