Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



19 december, 2006

Snart

Väldigt snart är jag ledig. Det känns än mer fantastiskt än sommarlov, faktiskt. Jag har gnetat in i det sista. Rättade klart de sista recensionerna i natt - just recensioner blir lätt enahanda efter ett trettiotal.
Jag har förgyllt kvällen med att stötta yngsta dottern med glada uppmuntrande tillrop, då hon skrivit, just det, en recension. Hon har varit sjuk i flera veckor och måste arbeta i kapp. Skönt att det är gjort.
Jag har också slagit in några julklappar. Lite trixigt blev det; tejpen tog slut. Orutinerat så här i jultider att inte fylla på förrådet. I morgon är det min tur att ge. Det är nästan ännu roligare, särskilt som jag tycker att jag prickat rätt. Om det sedan är rätt, lär jag inte få veta. Vi vuxna är ju så väluppfostrade.
I morgon får mina åttor sina första betyg. Jisses, vad de är nervösa!Jag har förstått att några får betalt för sina betyg. Om det tycker jag inte!

7 kommentarer:

Linda sa...

Inte pengar för betygen väl??
Det var det värsta jag har hört!
Vi firade dock alltid sista skoldagen med att äta gott ute på "lokal", men den traditionen sattes igång redan efter första klass.

Lena sa...

Jo, tyvärr. Det gör mig både ledsen och upprörd.

Anonym sa...

Va? Får man inte betyg förrän i åttan nu?

Lena sa...

Nå, inte förrän i åttan, men det lär ändra sig rätt snart. Vi har ju numera folkpartistiska utbildnings- och skolministrar.

Anonym sa...

Testar om kommentarer fungerar...har lite problem ibland.

Anonym sa...

Har ledigheten börjat än?

Måste ju finnas bättre sätt att uppmuntra lärande än att ge pengar för betyg...

Lena sa...

Pengar för betyg är så missriktat. Uppskattning och uppmuntran finns det andra sätt att visa.