Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



02 maj, 2007

Bedövande vår, om saknad

I helgen har jag åkt genom ett vårfagert Sverige, genom böljande landskap och förbi blommande träd och buskar. Det är sanslöst vackert ute, men jag kan inte riktigt ta in det.
Just denna tid på våren är svår, så tyngd av sorgliga minnen. Under två olika vårar tillbringade jag mycket tid på sjukhus och i bilen mellan hemmet och sjukhusen. Jag slets mellan förtvivlan och saknad. Just de känslorna kom fram i bilen och än idag kan jag känna det så.
Idag skulle min mamma fyllt 75 år, hon hann precis fylla 63. Dagen efter sin födelsedag opererades hon för att man skulle se efter vad det var som var fel. Alla undersökningar som gjorts under flera år visade ingenting, så nu var operationen det enda möjliga. Jag ska inte gå in på detaljer, men efter några dagar, blev hon väldigt mycket sämre. Jag var på väg mot Stockholm med mina nior på skolresa och fick hoppa av i Arboga för att ta första bästa tåg tillbaka. Vi, familjen och jag, tillbringade sedan drygt tio dagar på IVA, där vi slets mellan hopp och förtvivlan. Så mycket hopp var det egentligen inte, det förstod jag först efteråt, men då kändes det så. Även om mamma fick väldigt mycket morfin och var oerhört omtöcknad, så upplevde nog vi alla några klara stunder med henne och jag känner att jag ändå fick möjlighet att ta farväl. Så kan jag tänka och känna idag, inte då. Jag tycker fortfarande att det är oerhört orättvist att förlora sina båda föräldrar innan man fyllt 40. (Jag vet att det inte finns något rättvist liv, men så känns det.) Jag saknar dem så, varje dag och alldeles särskilt vissa dagar.

Fyra år senare strax innan Valborg drabbades min pappa av en stroke och han blev aldrig riktigt kontaktbar igen. Han låg som ett vårdkolli på olika avdelningar på ett sjukhus 13 mil härifrån. Den våren åkte jag och mina syskon växelvis flera gånger i veckan den sträckan och hälsade på. Det som var så smärtsamt var att hans liv slutade precis på det sätt han fasade för och jag kunde inget göra för att hjälpa honom. Han blev bara gradvis sämre. Jag såg ibland att han kände igen mig, men jag vet inte vad han kände eller tänkte. Talet var borta. Det kändes och känns så svårt att veta att han låg där ensam hela tiden utom de timmar vi var där. Hans lidande varade i lite mer än två månader.

Vad som idag är svårt är väl det samma som för andra, saknaden. Att mina föräldrar inte får se mina barn, sina barnbarn växa upp och att de inte får träffa sina morföräldrar. Det är nog bara äldsta dottern som har ordentliga minnen, för yngsta dottern tror jag att det bara finns fragment.

Något annat som också är svårt för mig och bara för mig, tror jag, är att mina föräldrar inte har någon grav. De ville inte det, ville inte att deras gravar skulle belasta barnen och det ska naturligtvis respekteras, men jag tycker att den diskussionen ska föras innan man går bort. Gravar är ju egentligen till för de efterlevande. Det kan tyckas absurt, men fundera lite själva, inte över hur ni vill ha det med er egen grav, utan hur ni ställer er till er nära och käras sista boningar. Vad behöver ni? För många är en minneslund alldeles tillräckligt, men inte för mig
och det visste jag inte
i tid.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har tänkt mycket på det där. Och känner att jag tror allra mest på en minneslund. Jag vill bevara min pappa (när han dör) i hjärtat. Inte besöka en sten, en rabatt som kanske inte ser så vacker ut som det minnet han skulle vara hos mig. Å, jag har besökt och tagit hand om så många gravar. De "försvinner" till slut. När man "glömmer" att sköta om den. Minnet av din mamma och pappa är inuti dig. I hjärtat. Du behöver bara känna efter så finns allt det du vill minnas där. Tror jag. En stor stor kram till dig.

Lena sa...

Jodå, de är med mig, men i bland känner jag ett behov av att ha en plats. Jag har försökt tänka att jag kan skapa det själv, men det går inte. Numera kan jag hantera det, men det var väldigt svårt de första åren. Tack för dina tankar och din kommentar Christina.

Inkan© sa...

Vill bara säga att det jag kikat på och läst är så fint. Just detta med att ha en grav - är till för de efterlevande. Absolut! Jag klappar de minas gravstenar på kyrkogården jag besöker-när jag åker "hem" till Jämtland. Det är ett sätt att ha ett band levande.

Lena sa...

Tack Inkan. Jag vet att vi tänker på olika sätt kring döden och minnen, men för mig var det verkligen svårt att det inte fanns något påtagligt.

Bloggblad sa...

När jag var barn tyckte jag det var så fånigt att mamma ofta ville åka till gravarna, "de finns ju inte där", sa jag. Jag var också runt 40 när mina föräldrar dog ganska snart efter varandra, och då insåg jag hur mycket det betydde att ha en egen grav, ett ställe att stå och prata med dem, plocka bort vissna löv... vattna lite...
En del minneslundar tycker jag ser väldigt skräpiga ut med mängder av olika ljus och blommor i olika vissenhetsgrader - och även om jag inte är pedant, så vill jag ha väldigt snyggt just på graven. Våra barn är informerade om hur vi vill ha det - och vi har tänkt på att de inte ska behöva fara runt till olika ställen. Enkelt men fint ska det vara.
Jag tyckte också att jag var för ung för att bli föräldralös, men mina föräldrar var gamla och mätta på livet, och därför kändes det väldigt naturligt när de gick bort. Det är stor skillnad på hur förberedd man är, saknaden och tomheten är lika stor, men sorgen blir inte lika chockartad.

Lena sa...

Bloggblad: Saknaden finns alltid, den blir inte mindre, men får andra former. "Föräldralös" - precis så kändes det ett tag. Mina föräldrar var inte gamla 63 och 65, men de var sjuka. Sjukdom rår vi över ibland, men inte alltid.

Liv eller död? Har precis upplevt hur en liten fågel, en rödhake, klarade sig undan en rovfågel.Om de nu inte är för sällsynta skulle jag tro att det var en tornfalk. Så är livet också.

Anonym sa...

Just på våren brukar man sakna mer än annars. Min far gick bort den 8 april 2000 och har inte heller någon grav....jag håller med dig om att det känns tomt och lite vilset att stå där i minneslunden och försöka tänka på honom.

Annika sa...

Vad vackert och fint du skriver om saknaden efter två föräldrar som dog i alltför unga år. Jag förstår att det är tungt. Speciellt när alla minnen knackar på. Själv har jag alltid tänkt att jag vill spridas i havet när jag dör, men det du skriver får mig faktiskt att tänka till. En grav är verkligen ett ställe ditt familjen kan gå och minnas...Jag tycker ju mkt om at gå till min morfars och morbrors grav till exempel...
Jätte, jättefint inlägg! tack!

Anonym sa...

Åh, mamma, jag saknar dem också. Jag har många minnen av morfar, rörliga minnen om man säger så. När vi var på liseberg med honom, hans lägenhet, när han var hos oss under jularna. Glimtar av mormor, hennes städade bil, choklad-sjö-frukter, när vi fick bada i hennes badkar (där de oranga uppblåsbara galgarna hängde över), knapplådan.
Kom ihåg min komfirmation, när vi satt där framme i kyrkan och lyssnade på prästen. Jag tänkte att det var synd att varken mormor eller morfar kunde vara där, men samma gång som jag tänkte det kände jag att de visst var där. Jag tror faktiskt att de ser alla oss barnbarn växa upp. Jag tror det.

Lena sa...

Slottsträdgårdsmästaren och Annika: Jag hade aldrig någonsin funderat över detta innan det blev aktuellt. Det är lätt att ta sin vardag och sitt liv för givet och inte tänka på det som kommer sedan.
Tack Annika!

Julia: Jag är glad över att du har så många minnen. Jag hoppas också att de är med oss.

För övriga kanske vi ska berätta att Julia inte bor hemma längre, annars skulle vi säkert ha talat om detta idag på mormors födelsedag.

Elisabet. sa...

Jag var 22 år när min pappa dog. Faktiskt tyckte jag att jag alldeles nyss hade lärt känna honom som ... människa, inte som pappa bara.

Två år senare försvann min mamma till Sydamerika och blev borta i tjugo år; ja, hon kom hem vart tredje år ungefär .. några veckor.

Allt det du berättar om har jag saknat. Morfar på bröllop när mina barn har gift sig .., när Anders tog studenten .. gjorde lumpen .., allt sånt.

Det är en sorg som aldrig går över.
Den blir inte mindre heller.

Lena sa...

Elisabet, precis så är det: Den finns där, men man lär sig att leva med den.
Att lära känna sina föräldrar, jo det hann jag väl göra till vis del, men det fanns mycket kvar att prata om. I mina tankar förutsätter jag alltid, konstigt nog, att mina föräldrar skulle vara friska, krya och talbara länge, om de levat längre. Önsketänkande.

Lilla B sa...

Jag förstår att jag är priviligierad som har båda min åldriga föräldrar i livet. Och att de trots att de är 83 och 87 fortfarande spelar bordtennis, klipper rosorna och gräver i sin trädgård. De har båda bestämt att de skall vila i en minneslund eller spridas i havet. Jag är inte förtjust i tanken men de är mycket bestämda.

Lena sa...

Himmel! Spelar bordtennis och klipper rosor, ja det är nog att vara priviligerad.