Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



15 maj, 2007

Som av en händelse

Har återigen rättat lite grann och som av en händelse finns det något som knyter an till förra inlägget; en del av en skrivuppgift kopplad till boken Sandor slash Ida av Sara Kadefors.
Jag citerar här en elevs avslutning på uppgiften. Eleverna skulle också antingen välja en lämplig dikt eller skriva en själv. Den här elevens val av dikt passar bra på temat ensamhet.

"Jag tycker boken Sandor slash Ida är en läsvärd, djup och mycket bra bok, som ger otroligt bra inblick i hur en tonårings liv kan vara. Den handlar om kärlek, vänskap och om att hitta sig själv, att inte försöka vara någon annan. Boken är skriven på ett lite annorlunda sätt, som verkligen får läsaren att lära känna personerna och nästan uppleva händelserna själva ur boken. I början kan det vara lite svårt att följa med eftersom det hoppar mellan Sandor och Ida hela tiden, men det vänjer man sig vid efter bara några kapitel. Jag tror att det författaren vill säga med boken är att du ska stå för den du är och vad du tycker eller tänker. Boken är ytterst realistisk och får en att tänka till över hur en del ungdomar mår och försöka hjälpa till genom att var en trogen, förstående vän. Boken borde läsas av ungdomar men även av vuxna och föräldrar som kanske inte alltid förstår hur tonåringar har det i den perioden av livet."

Dikt
Den som har känt hur ensamheten slår,
han är för stolt att visa sina sår
och går där ensam genom alla år

Den som behöver människorna bäst
han fruktar också människorna mest
och går bland dem som en okänd gäst.

Anna Greta Wide

2 kommentarer:

Annika sa...

Den boken har jag läst. En mkt bra bok, måste jag säga! Inte bara för tonåringar! Tycker Sara Kadefors beskriver hur det känns att vara ensam och udda på ett så bra sätt. Jag har filmen på dvd också! Även den bra!

Dikten är så sann! Ett bra val av din elev.

Anonym sa...

Gripande dikt! Ett par rader som säger så mycket!