Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



28 maj, 2007

Blandat väder, tack!

Idag få det gärna regna här hemma. Jag väntade regn hela dagen igår och blott fem futtiga droppar blev det. Det är torrt, så vatten i en eller annan form behövs.
Om det sedan kunde låta bli att regna i Göteborg vore det toppen. Jag åker dit med drygt 40 elever. Vi ska lyssna på redovisningar av miljöprojekt. Det är några grupper ungdomar från hela världen som tävlar i något som kallas för Volvo Adventure. Vi är en del av publiken. Vi ska äta vår medhavda lunch ute, i Slottsskogen, så jag vill verkligen ha uppehåll!

Sitter här vid datorn och tittar ut. Fåglarna flyger kors och tvärs. Det är arbetssamt att vara fågelförälder... Jag har på denna korta stund sett kajor, duvor, koltrastar, blåmesar, talgoxar, bofinkar och svalor. Livet är rikt därute. Det brukar också passera en eller annan hare och alltid en råbock. Samma bock, han har bara ett horn. Honom ser vi ofta, känns om om han är bofast här. Hans revir kan inte vara särskilt stort.

Hoppas att detta blir en fin måndag. Vi kan behöva en bra start på denna hela arbetsvecka.
Har lite ångest, som alltid, när jag ska åka i väg med skolbarn. Nä, nu måste jag göra min matsäck.

Uppdatering
Vi lyssnade på 15 grupper med duktiga engagerande ungdomar, som verkligen kan vara förebilder, när det gäller miljöengagemang och kreativitet. Hoppas att något landade hos mina "ungar".

6 kommentarer:

Lilla B sa...

Lycka till i Göteborg. Även om det kommer något regnstänk drar det nog undan. Kusttrakter är pålitliga med ständigt opålitligt väder!

Anonym sa...

vi borde nästan döpa honom (råbocken)... men till vad?

Anonym sa...

I Australien finns då inga slottsskogar. Det låter väldigt flådigt!

Annika sa...

Jag förstår att det är jobbigt att åka iväg med en bunt skolbarn. Följde ngra volonterande fldrar med? Eller hade du ensam hand om alla barn? Förstår din ångest isåfall, hualigen!
Hoppas ni slapp regnet!!!

Lena sa...

Vi slapp regnet och det var alldeles lagom väder.
Jag vet faktiskt inte vad namnet Slottsskogen syftar på, om det finns något slott eller så eller om det "bara" handlar om att det ska låta fint.
Föräldrar till högstadieungdomar är sällsynta på studieresor i alla fall de som bara varar en dag. Det gick vägen, vi var tre vuxna med, men jag var helt slut när jag väl kom hem.

Lilla B sa...

Skönt att det gick bra.