Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



03 maj, 2007

Nationella prov i samtliga teoretiska ämnen?!

Idag, alldeles nyss, vaknade jag abrupt! På nyheterna säger de att regeringen funderar på att införa nationella prov i samtliga teoretiska ämnen.
Vad tänker de på? Likvärdiga betyg?
Det nationella provet i svenska speglar ju inte ens hela svenskämnet idag!
Ska ett provresulatat var det samma som slutbetyget?

Jag inser att mitt kommande yrkesliv nästan bara kommer att handla om nationella prov i svenska, historia, religion, geografi, samhällskunskap och tyska.

Blir detta verklighet, får jag tänka om!

...Vem vill ha en snart 50-årig lärare?...

4 kommentarer:

Jill Wegerup sa...

Men resultatet på nationella provet är väl bara en liten del av betyget. Så var det iiaf pp min tid.

Lena sa...

Jo, en litenliten del, men så lät det inte i morse. Efter att ha hört några längre nyhetssändningar, så är jag inte akutorolig längre. Orolig är jag däremot över synen på lärande och kunskap som kommer fram.

Anonym sa...

Det kommer hela tiden nya krav. Men det kanske behövs eftersom så många kommer till gymnasiet med dåliga grunder och även till högskola & universitet.Det handlar ju även om att elever ska känna studieglädje.
Jag vet inte om hur olika det är med vanliga och privata skolor. Min äldste son är lärare nu på en privat skola på Lidingö. De flesta elever är så motiverade och föräldrarna är enormt engagerade: det spelar ju även in. Och sonen älskar den skolan - säger att det är roligt och så glädjefyllt.

Lena sa...

Visst handlar det om motivation och glädje i arbetet för både elver och lärare, men jag tror inte att nationella prov i alla teoretiska ämnen är lösningen eller ens vägen dit.