Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



24 maj, 2007

Solidaritet

Solidaritet är ett fint ord, åtminstone när det omsätts i handling.
Jag funderar mycket kring detta just nu. Hur tänker ni? Skulle vara intressant att veta.
Jag tror att det är sämre med solidariteten numera, men jag har kanske fel. Återkommer med fler tankar efter dagsverksdag nr 2 denna vecka ( fredag).

Så här förklaras det i NE:s ordbok:


solidaritet

solidarite´t subst. ~en
ORDLED: sol-id-ar-itet-en


1 känsla av samhörighet med och beredvillighet att stödja och hjälpa andra människor särsk. sådana som tillhör den egna gruppen {ebroderskap, sammanhållning}: solidaritetsaktion; ~en mellan de olika fackförbunden; ~ med de arbetslösa
HIST.: sedan 1849

1 kommentar:

Anonym sa...

"allt var ju bättre förr".... nej. jag tror inte att det ngn större skillnad...