Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



23 april, 2007

Tänker högt

Är det fri fart på de sträckor som är dubbelfiliga?
På E20 på vägen till jobbet har vi numera mittvajrar och allt emellanåt dubbla filer. Där kör folk, alltså inte jag, som tokar. De bara måste om och det snabbt.

Varför bedrivs partiers valberedningsarbete i media? Offentlig debatt, tja, så småningom, men den interna diskussionen är väl också viktig. Måste allt basuneras ut, med en gång?

På en av mina fröpåsar som jag snart ska öpnna, finns en mängd instruktioner om planteringsavstånd, jord, lagom sol osv. Allra sist står: Vattna vid torka. Ach so! Det kunde jag inte räkna ut!

Föräldramöten; hur gör man dem roliga, intressanta så att alla, ja nästan alla då, föräldrar går dit med någon slags förväntan? Att prata om alkoholpreventivt arbete ( Örebro Prevention Program) med en åhörarskara där många ser ut som om de hellre skulle vilja vara hemma är inte lätt. Jag tror att jag var käck, väldigt käck...

Undrar om jag måste fixa nya läsglasögon, det är jobbigt att läsa sånt som är skrivet i 12 p.

I morgon ska jag ägna några timmar åt trädgården. (Ett par = 2, några = 3 och flera = minst 4, det har jag lärt mina elever bara så att ni vet.)

8 kommentarer:

Elisabet. sa...

... och jag funderar över varför människor blir så maktgalna .., som herr FP-ledaren som till varje pris ville sitta kvar, i alla fall tills nu då.

Berusar makten så?
Och det gäller såklart alla partier, inte bara fp.

Om jag finge veta eller anade att man inte ville ha mig kvar, så tackade jag raskt för mig.
Nån stolthet har man väl ändå.

Lena sa...

Makt och politik har nog påverkan, olika mycket så klart, på många som är aktiva inom det gebitet. Det märkte jag när jag var politiskt aktiv som ung, så jag slutade... allra mest pga att jag kände att människorna förändrades när de fick positioner. Det kan nog gälla i yrkeskivet också

Anonym sa...

Fartgänser på våra dubbelfiliga vägar....håller man dom så kör alla om!

Bra att du upplyser om att man ska vattna vid torka! Vad skulle vi gjort om dom inte skrivit det på fröpåsen :-)

Låter som en kamp med föräldramöten!

Lycka till i trädgården :-)

Annika sa...

Och så är det ju så på fldramötena sitter vi fldrar och undrar hur det går för just VÅR lilla telning!!! Vi kan knappt bärga oss tills mötet är över så att vi kan fråga fröken eller magistern om just vårt barn...
Nädå, jag tycker oftast att lärarna har bra möten med intressanta power point presentationer och mkt info!

Susanne sa...

Min mamma har alltid sagt att några är sju stycken. Fast det kanske bara är i Finland man säger så?

Lena sa...

Visst är det irriterande att bli omkörd när man inte kör för sakta, värst är det med de där som bara susar förbi innan man ens hinner blinka.

Föräldramöten, jag hoppas att föräldrarna vet hur det går för telningarna; vi har ju precis haft utvecklingssamtal...Jag skulle vilja veta hur det ultimata f-mötet ser ut! Helst beskrivet av någon som inte jobbar i skolan.

De där mängddefinitionerna är mina egna hemsnickrade, utifrån att eleverna vill veta hur många jag menar, när jag ber dem berätta om några väsentliga händelser under tex medeltiden, flera viktiga faktorer som påverkar vårt klimat eller vad det nu kan vara...
Susanne, läste om vikarieeländet, det gör det ju inte lättare att koppla av.

Bloggblad sa...

På vår trafikdag i går, konstaterade vi att många många barn är rädda för hajar och vargar och sånt som de inte lär stöta på. Men trafiken är sällan någon unge rädd för... vilket de borde. Vi med, kanske...

Vattna vid torka - ungefär lika bra att få veta som i mitt favvokryss i lördagstidningen: Ju mer du kan, desto lättare blir det.
Den devisen skulle vi ha på skolans yttervägg...

Lena sa...

Bloggblad , bra tanke med devisen:)