Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



09 augusti, 2006

Att känna sig nöjd, är det eftersträvansvärt?

Jag är nöjd. Vad står det för egentligen?

Att man nöjer sig, inte "kräver" mer.
Om man äter och säger så, då är man förmodligen mätt.
Jag är nöjd med resultatet, betyder det att det är ok eller är man glad över det?

Är nöjd ett positivt ord eller är det ett "lagom-ord"?

På engelska - satisfied, content, pleased, på tyska - zufrieden, inte mycket hjälp där heller.

När är ni nöjda?

4 kommentarer:

Lilla B sa...

Jag är nöjd med livet. Bor utan att riskera bomber i huvudet. Sover gott, kan få sjukvård när det behövs. Kan tom välja vad som ska stå på middagsbordet. Har folk runt om mig som jag tycker om, har ett utvecklande jobb. Kan glädjas åt barn och barnbarn. Man kan ju inte KRÄVA något av livet. Det fick man ju bara. Men tur och egen medverkan gör sitt. Så visst är jag nöjd som grundinställning. Och tacksam över att bo i en fredlig del av världen.
Inte slö-nöjd och stillasittande utan jag tycker att jag vill göra lite ideell nytta där det behövs.

I all hast skrivet utan att tänkt alltför mycket.

Elisabet. sa...

Instämmer med föregående talare.
Jag är också nöjd, men inte med jobbet. Å andra sidan kan man ju faktiskt förändra och det har jag gett mig sjutton på att göra.
Även om det känns .... nervöst.

Anonym sa...

Det är ett lagom-ord, tycker jag. Nöjd blir man när något uppfyllt kraven. När det är gott nog. Sen kan man ju bli MER än nöjd. "Över förväntan nöjd". När något överstiger förväntningarna. Ibland kan att vara nöjd verka lite slappt. Det duger. Det är bra nog. Man är nöjd. Så nej, något mycket positivt ord är väl inte "nöjd". Det ligger i klass med ordet "lagom".

Lena sa...

lilla b: slönöjd - vilket bra uttryck, det var nog det jag var ute efter. Jag är också glad och tacksam över mitt liv, emellanåt lite mindre nöjd med hur jag hanterar det.
Elisabet: Att du uppskattar ditt liv, det märker ju vi...;) hur gick det nu med telefonnumret på kvittot?
Matilda: Jag tycker också att det är ett lagom-ord, lite svenskt tror jag,ungefär som lagom.