Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



08 augusti, 2006

Mellanöstern - det är aldrig ens fel...

Detta är mina högst personliga funderingar. Jag tror inte att det går att hitta någon sanning eller syndabock. Det är inte väsentligt för mig, men eländet måste ta slut.
Vi ser bara en liten del och då blir just den lite mer gripbar. Just nu är det krig mellan Israel och Hizbollah. Konflikten västvärlden - islam skrämmer mig. Det känns som om den kan ta sig vilka uttryck som helst. Retoriken från båda håll är makalös. Det går inte att renodla och påstå att det är en konflikt, för då hade det nog gått att lösa. Egentligen tror jag att islam är fel begrepp. Det är inte religionen i grunden, utan grupper av människor som använder religionen för att nå sina mål. Inget nytt det heller. Västvärlden är inte heller rätt begrepp, men att det handlar om pengar för många grupper här är väl inte obekant. Pengar, makt, inflytande...
Alltid är det de "vanliga människor" som drabbas. Människor som lever i sina hus, försörjer sig, har en vardag och önskar inget annat än en vanlig vardag. Detta ligger också i de krigförandes intressen. Massmedial bevakning får man inte annars i någon större utsträckning.
Allt det som sker här och på andra ställen i världen är så människoovärdigt. Människan är högst upp i näringskedjan, "skapelsens krona" - var och när gick det fel?
Vilket är vårt ansvar? Vad kan du och jag göra?

2 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag vet att fyra av mina elever (syskon) reste till Libanon innan det bröt loss därnere... och jag har ingen aning om hur de har det. Känns extra läskigt när jag ser på teve... otäckt nog ändå utan den osäkerheten om vad "mina" pojkar har för sig.

Lena sa...

Jag misstänker att vi kanske också har några elever som varit/fortfarande är i Libanon.
Hoppas alla är tillbaka.