Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



01 augusti, 2006

Blandade tankar i augustikvällen

Äntligen lite lugnt och tyst, så att jag kan skriva/tänka i fred. Har liksom ett behov att skärma av mig och då vill jag inte bli störd. Under arbetsåret gör jag det under hemresan, den tar ca 45 minuter. Ganska lagom tid för att reda i sina tankar.

Jag fastnade inte i ordning och redadelen i Ikeas katalog, men jag bläddrade fram och tillbaka i textildelen. Mer ordning skulle jag egentligen vilja ha här hemma, men jag har tendenser att bli att bli hysteriskt noggrann och kontrollerande, så det är för mig och min omgivning allra bäst om jag inte släpper fram mitt kontrolljag. ( Hmm, krånglig mening) Då är det bättre att köpa nya gardiner, kuddar, påslakan osv. Det blir man gladare av och det syns mer. I årets katalog finns det mycket jag skulle kunna tänka mig. Om jag är konserativ när det gäller ommöblering, så är min man det när det gäller textilier. -Det är väl inget fel på det, slitet???Flickorna och maken får gärna möblera om på övervåningen - där är jag inte så ofta - om jag "får " köpa lite nytt. I lördags lyckades jag övertyga mannen om att vi behöver nya köksmattor. De kommer om fjorton dagar. Vi får väl se om det är dags att "schuva" skåp snart.

Har nu gett Ians bok sin chans, dvs jag har läst hälften och det känns inte som om jag missar något om jag lämnar den därhän. Var på biblioteket igår. Lånade en ungsdomsbok (väldigt lång titel som jag just nu inte kommer ihåg) som jag "tvingat", nä bett snällt, yngsta dottern att läsa, för att få hennes omdöme. Jag läser den efter henne, för då ser jag ofta det hon lagt märke till och det är rätt bra, när jag sen pratar böcker med mina juveler i skolan. Jag har också lånat Käre Gabriel av Halfdan Freihow. Han skriver "brev" till sin autistiske son. Ska bli spännande att läsa, återkommer snart om detta.

Nu har vi normal sommar, känns riktigt bra med en och annan regnskur, utom när man glömmer alla bilfönster nere. Blev rätt blöt på ryggen och i ändan, när jag åkte till träningen idag. Jag såg svettig ut redan när jag kom. SVETTIG var jag efteråt, ucsh jag har en del att jobba med innan sista veckan i augusti.
Nu ska jag brygga mig en stor stark kopp kaffe (franskrost) och sjunka ner i "min" soffa och börja på Halfdans bok. Det blir en lagom stund innan Morden i Midsomer

3 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag har inte ens öppnat katalogen än. Jag har så mycket prylar och röjer och slänger - har ärvt 3 hem efter att vi satte bo - så jag vill inte ha nytt. Jo, förresten, om jag fick byta ut nästan allt - men det har jag inte råd till.

Jag läser en massa barn- och ungdomsböcker också. I studiesyfte, för att se hur andra skriver. Och så kritisk som jag är, får jag hoppas att min egen bok säljer bra när den kommer... NÄR den kommer - förlaget har liksom inte bråttom... den skulle komma i augusti, men jag har inte fått korrekturet än.

Lena sa...

Jag ska hålla ögonen öppna efter din bok.

Vi har också en massa ärvda sker och ett helt stalloft med ännu mer. Jag är rätt mycket för att slänga, tycker inte att vi tex behöver fyra köksbord på loftet, men med ungdomar som flyttar hemifrån, ihop osv. så är det väl bäst att det får stå där - röran - så länge.

Lena sa...

hmm, saker...