Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



28 juni, 2007

En VIKTIG fråga - från yngsta dotterns blogg

Yngsta dottern arbetar extra på Ica. Som kassörska får man uppleva både det ena och det andra, somligt väcker frågor:

"Jag har en till ICA-fundering.

När många av mina kunder ska köpa en tidning tar de inte den översta tidningen i tidningstället -som man kan tro, utan typ den tredje eller fjärde. Jag har länge undrat varför.

VARFÖR?

Det är exakt samma tidning som de under, samma nyheter, samma sidor. De två förklarningarna jag kommit fram till idag är att

1. Den översta tidningen känns "oren" eftersom andra människor som stått i kön tittat på den.

2. Kunderna har tvångstankar och de MÅSTE ta den tredje tidningen.

3. Den översta tidningen är inte platt nog. (?)

Jag har funderat över detta så länge, så, om du nu gräver i tidningshögen, eftersom du inte vill ha den översta, snälla förklara för mej varför."


Just precis det har jag också funderat över, liksom det fenomen att många "fyller på" sin jordgubbskartong , men det är väl bara vanlig snikenhet.

Hur gör ni? Vilken tidning tar ni?

11 kommentarer:

Villa Nian sa...

Känner mig skyldig! Jag är nog en av dom som tar den tredje tidningen. Men jag kan inte riktigt förklara varför.... Nu när jag funderar så är det nog det första alternativet som gäller. Jag vill ha en fräsch tidning!...Så konstig man är :-))

Lilla B sa...

Tar tidning nr 2 om den översta är knölig eller har fula veck. Aldrig annars. Det var en intressant iakttagelse hon gjort.
Ska kolla fortsättningsvis varje gång jag står i kön :)

Lyckliga Grodan sa...

den första tidningen kan vara bläddrad i..
jag tror att det är så jag tänker..

och så tar jag en som ser oanvänd ut..

Anonym sa...

Jag vill inte heller ha tidningar som någon stått och läst. Tar alltså alltid den tredje eller fjärde.

Lena sa...

:)Jag gör nog som Lilla B, tar en annan om den översta är knölig.

Bloggblad sa...

Ställer mig i kön och tar samma tidning som de som svarat tidigare... fast om den första ser fräsch och fin ut, så tar jag den!

Jordgubbarna säljs ju kilovis, då behöver man ju inte fylla på. Och literprissäljarna som står utanför... näe, då kan man ju inte plocka om...:) Då tar jag den som ser mest ut i...

Linda sa...

Jag tar aldrig den översta...
Sen kvittar det om det är tidning 2, 3 eller 28.
Den ska vara alldeles slät och otummad :)
Tramserier...

Anonym sa...

Inget konstigt alls. Som alla vet blir en nyhet alltid lite mer sann om den får lagras lite dvs den kan bemötas och blötas....sådeså!!!!!

Amber sa...

Inte tar jag den översta i alla fall... Jag vill ha en "ren" tidning - hur man nu vet det.

Anonym sa...

Jag tycker verkligen detta är jättekonstigt. Jag tar alltid den översta tidningen! Men man kan ju få sina småkonstiga idéer ibland :)

Lena sa...

Ja, Julia nu har du fått svar...