Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



22 juni, 2007

Märkligt

Märkligt, första riktiga semesterdagen är midsommarafton. Jag har inlett den med att riktigt njuta av att det inte finns några tider att passa. Ätit frukost i två omgångar, legat och dragit mig i sängen däremellan.
Känner mig rätt utblåst, som säkert många gör första semesterveckan. Undrar varför vi accepterar att ha ett sådant jobbliv, att en veckas ledighet bara försvinner i intet, för att vi inte orkar. Det är säkert ett mått på hur intensiva jobben är idag.
Förr var många fysiskt slut, idag är det hjärnan som behöver ro. Min bokhög få ligga ett tag till. Ska mäta den , tror att den nästan är en meter. Nä, jag tror inte att jag hinner läsa alla, men många. Det visar sig att jag förmodligen kommer att vara mer eller mindre ensam på kusten i år, så då kommer böckerna väl till hands. Trist när det inte går att samordna semestrar, men så är det. Här hemma har vi minsann alla nödvändiga midsommarattribut; blommor och stång. Sill för den som så önskar. Vi firar inte midsommar på något särskilt sätt och jag saknar inte min barndoms midsomrar heller. Jo lite, det var alltid fint väder. Antar att många barndomsminnen är sådana.Somrarna var bra och vintrarna riktiga vintrar ( förlåt lilla B, jag vet att du ryser vid V-ordet)

Jag växte upp på 60-talet och jag minns, kan känna än i dag, den framtidstro som fanns. Den känslan skulle jag verkligen önska att det uppväxande släktet fick uppleva. Naturligtvis fanns det orosmoln, men jag begrep inte det då. Jag minns min farmors rädsla, när Sovjet gick in i Tjeckolsovakien. Den var naturligtvis en frukt av både världskrigen och kalla kriget. Jag tyckte bara att det var konstigt, att min så väldigt bestämda farmor blev så konstigt rädd.
Jag är glad att jag är inomhus, att vi inte campar eller ska fira midsommar utomhus, för här avlöser skurarna varandra. I går kom 14 mm och nu har det kommit 5. Det klafsar om fötterna när jag går på gräsmattan.
Jag undrar om mina surfinor överlever midsommar, de har fått utstå mycken blåst och så nu med. Rabatterna har också tagit stryk, men så är det, somliga växter klarar väder sämre än andra.Helgens projekt är annars att konstruera en rosenbåge till vår Flammentanzbuske. Den är översållad med knoppar och jag är lite rädd att regnet och blåsten ska knäcka den.
Till i morgon önskar jag mig en blå himmel över hela Sverige... önska kan man ju.
TREVLIG MIDSOMMAR
VAR NI ÄN ÄR OCH GÖR!

8 kommentarer:

Bloggblad sa...

Så lagom slappt och skönt! Jag har också tänkt på det många gånger, att vi lärare är så slut när ledigheterna kommer. Min man är inte alls så trött och han jobbar mycket längre dagar än jag gör. Kanske beror det på att han inte har samma publik varje dag - som vill se en ny show?

Bloggblad sa...

Ska väl erkänna att vi tar det väldigt lugnt med enkelt firande med ett par kompisar. Same procedure as every year, vi ändrar inte ens på menyn...:)

Amber sa...

Ja, jag tycker det tar 14 dagar att komma igen någorlunda.

En sak som verkligen gör slut på lärare är att man sällan eller aldrig får tänka en tanke klart utan att bli avbruten. Och då ska man lösa problem - snabbt! Puh!

Jag som gillar listor - vad sägs om en lista på det du har på läsbordet för sommaren? Inga krav på att du ska hinna läsa alla, dock...

Inkan© sa...

Glad Midsommar tillbaka!
Jag firar inte men frossar i böcker... Tack och lov att det finns böcker att ta till.

Lilla B sa...

Jobbar även jag inom skolans värld, dock inte som lärare. Tror att det gäller oss alla att vi är slutkörda när sommrlovet kommer.En intensiv miljö att arbeta i och samtidigt använder vi oss själva som verktyg.
Den vita bakgrunden är lättläst, Panter! Behåll den.
Och alldeles sant att de fula V-orden exmerar jag inte!

Susanne sa...

En mycket stillsam midsommar är väl allt man som lärare orkar med just nu. Förr hann jag i alla fall vila upp mig till midsommarfirandet, men det går ju inte nu längre när terminen slutar så sent.

Lena sa...

Bloggblad: Varför ändra ett vinnande koncept, same procedure as last yaer..:)

Amber: Visst tar det tid att komma igen, bra beskrivning av hur det är. Lista kommer, vad det lider.

Inkan: Böcker är värda mycket, hoppas att jag snart kan börja frossa.

Lilla B: Det är nog färdigändrat nu, tror jag...Skolans värld är intensiv, vore den inte det är den nog inget för mig, men det kan bli för myckat av det goda.

Susanne: Håller med, känner mig lite snuvad på den/de veckorna, just för att kunna varva ner och på något sätt känns det inte som om jag är ledig längre i augusti heller. Vi börjar den 15 augusti, jag den 13, ska på kurs.Men jag har ju h e l a juli att se framemot.

Villa Nian sa...

Har ett par veckor kvar att jobba innan det blir ledigt för mig.

Ha det skönt och njut av din ledighet!