Mitt i livet, tänker för mycket enligt somliga och ständigt på jakt efter bra bilder.



11 juni, 2007

Sjutton grader klockan sju

(Det här praktexemplaret gol i kapp med minaretsången klockan fem varje morgon i Uganda. Det är också ett sätt att vakna på)

Fattar inte att det ska var så svårt att sova lite länge på morgonen när det ges möjlighet. Något i mitt system tycker väl att klockan sju faktiskt är lite längre, vanliga arbetsdagar stiger jag upp halv sex. Jag har alltså tagit ledigt i två dagar.

Nåja, uppe lite senare än tuppen, då får jag uppleva värme och ett makalöst fågelkvitter. Första kullen med fågelungar tycks vara på väg ut ur boet. Vi har en nästan flygfärdig kajunge som flaxar omkring på gården. Hunden är mycket intresserad... Är det något som man kan skrämma eller rent av apportera? Kajungen är väldigt bortkommen i stora världen och jag hoppas att den fortfarande har någon förälder i närheten.

Just nu bryter solen genom molnen på ett magiskt sätt. Det går lätt att tro på en gud ovan där vid sådana tillfällen.

Funderar just nu på om jag ska ta cyklen och trampa i väg till närmsta sjö. Inte för att bada, ånej, men för att njuta av en annan utsikt än allt det kompakt gröna här och för att insupa lite sjöluft. Sjöluft luktar inte alls som havet, långt ifrån, men annorlunda är det. Det kliar lite i avtryckarfingret också, det måste jag medge.
Det kanske vore en bra start innan jag fortsätter med städning, presenthandling och lite matlagning. I morgon blir annars dagen stora dagen vid spisen. I dag ska jag bara göra ytterligare två After Eightkakor/tårtor.

Att stå vid spisen en hel dag är mycket värre än att städa. Nu värker mina muskler lite grann, efter en heldag vid spisen känns det som om min rygg ska gå av, men det är i morgon det, varför ta ut bekymmer i förskott?


Hämtade sent igår kväll äldsta dottern, som gjort Malmö några dagar. Ungefär samtidigt anlände en kompis norrifrån. De hade en setts på över ett år och den glädjen , den var smittsamt.

Nä, nu får jag allt satsa på dagens första mugg kaffe. Tror nog att jag gör den där turen till sjön. Hjärnan behöver syre och andra synintryck.

5 kommentarer:

Annika sa...

Vilken skön dag du verkar ha framför dig.
Jag röstar såklart på att du ska cykla iväg till den lilla sjön! Och att du tar kameran med dig!
17 grader så tidigt på morgonen är INTE dåligt...Undrar just om det håller i sig till nästa vecka??? HOPPAS!!!
After Eight tårtor låter förresten väldigt smaskigt!

Lilla B sa...

After Eighttårta?

Bloggblad sa...

Lugnet före stormen - för att ta till klyschor (som jag annars avskyr)
Jag tycker du verkar väldigt lugn... jag hade nog hispat runt lite mer...

Gordon sa...

Det är inte bara värmen som vi tycker är jobbig. Också det att det ALDRIG är mörkt! Svårt att sova när det bara är ljust. - Allt gott önskar vi i beardis-flocken

Lena sa...

Det blev ingen tur till sjön, hanns inte med... kanske i morgon, för jag känner att jag behöver det.
After Eighttårta/kaka är kladdkakornas lyxvariant. jag ska göra sex stycken.
Jag är inte lugn, jag ägnar mig bara åt självbedrägeri: Om jag tror att allt är under kontroll, fungerar det bättre.
Drt är svårt med lagom ljus, antingen är det för mycket eller för lite.